top of page

FRITT VERKSTEDVALG

Velger du et merkeverksted for å være på den «sikre siden» når bilen skal vedlikeholdes i løpet av nybilgarantien? Husk at du kan velge fritt mellom ulike verksteder og deler – også innenfor garanti- og reklamasjonsperioden.

 

Tidligere kunne bilprodusenter kreve at du måtte bruke deres egne merkeverksteder og deler innenfor garanti- og reklamasjonsperioden. Det har nye EU/EØS-regler stoppet.

Fritt verkstedvalg - fritt valg av deler

Som bileier har du rett til å velge fritt mellom verksteder og deler når bilen din trenger service eller reparasjon - også i garantitiden. Frittstående verksteder gir deg like god kvalitet på service og deler – ofte til en lavere pris.

FRIHET TIL Å VELGE

I dag har du rett til å velge fritt fra dag én. Trenger du service eller reparasjon kan du velge å gå til det verkstedet du selv ønsker, enten fordi det er mest praktisk, det billigste alternativet, den beste servicen, innehaveren er en bekjent eller noe annet.

Du kan også velge mellom ulike deleleverandører. Bilprodusentens «originaldeler» eller «merkedeler» er i 80–85% av tilfellene laget av andre. Identiske originale deler eller deler av minst samme kvalitet finner du hos de frittstående verkstedene – ofte til lavere pris.

Reglene gjelder for eksempel regelmessig service som oljeskift, bytte av olje- og luftfilter, skifte av typiske slitedeler, dekkskift, montering av og service på klimaanlegg og reparasjon av mindre skader etter kollisjon.

FULL GARANTI- OG REKLAMASJONSRETT

Dine garanti- eller reklamasjonsrettigheter gjelder like fullt om du benytter frittstående verksted eller deleleverandør til service eller reparasjoner som nevnt ovenfor. Bilprodusenten kan ikke begrense kjøpers rettigheter ved å kreve at service og reparasjoner kun skal utføres ved merke verksteder eller utelukkende med produsentens deler.

Bilprodusent og merkeforhandler er ansvarlige for mangler som fantes da kjøretøyet ble solgt til kunde, mens verkstedet er ansvarlig for mangelfullt utført arbeid eller mangelfulle reservedeler som monteres i forbindelse med service.

LOVLIGE BEGRENSNINGER

Det finnes noen lovlige begrensninger. Deler skal være av samme kvalitet som spesifikasjonene angitt fra bilprodusenten. Spør verkstedet om du er i tvil. Det kan være krav om å gå til merkeverksted for reklamasjonssaker, garantireparasjon eller andre kundetjenester hvor det er bilprodusenten som betaler kostnaden. Det samme gjelder i tilfeller der produsenten selv trekker tilbake et produkt for å utbedre mangler.

KREV DIN RETT

Husk å kreve din rett som bileier. Det tar tid å innarbeide nye regler, rutiner og vaner. Hos enkelte bilforhandlere og merkeverksteder vil kunnskapen om og tolkningen av de nye reglene være noe forskjellig, viser praksis.

For mer utfyllende informasjon kan du laste ned fullstendig informasjonsbrosjyre fra Autobransjens Leverandørforening eller se www.autobransjen.no

TIMEBESTILLING

NONSLID BILSERVICE AS

Skjoldavikveien 178, 5574 Skjold

T: 52 76 21 00

NONSLID BIL FRAKKAGJERD

Hamrane 14, 5563 Førresfjorden

T: 52 76 21 00

NONSLID DEKK

Hamrane 14, 5563 Førresfjorden

T: 52 76 21 00

Fritt verkstedvalg

NONSLID BILSERVICE AS

Skjoldavikvegen 178,

5574 SKJOLD

T: 52 76 21 00

E: post@nonslidbil.no

BILBERGING

Vakt tlf 24/7: 41 45 60 60

Følg oss:

  • Facebook
  • Instagram

NONSLID BIL FRAKKAGJERD

Hamrane 14,

5563 FØRRESFJORDEN

T: 52 76 21 00

E: frakkagjerd@nonslidbil.no

Følg oss:

  • Facebook
  • Instagram
Nonslid dekk

Hamrane 14,

5563 FØRRESFJORDEN

T: 52 76 21 00

E: christian@nonslidbil.no

Følg oss:

  • Facebook
  • Instagram
Automester kjeden

Hos AutoMester er vi opptatt av at resultatet skal bli så optimalt som mulig. Alle verkstedene benytter kun deler av original kvalitet eller bedre, med opp til tre års garanti på delene. Et stempel fra et AutoMester-verksted er like gyldig som fra et merkeverksted. 

Enkelt for deg - bra for bilen.

Miljofyrtarn_Sertifisert-virksomhet_Negativ-horisontal_Liten.png

©Nonslid Bil // Personvern

bottom of page